
Filmcursus: Boekverfilming 2
Boekverfilmingen
Al sinds de beginjaren van de cinema vormt het boek een rijke inspiratiebron voor filmmakers. Toch wordt steevast de vergelijking gemaakt tussen boek en film, waarbij de laatste vaak als mindere wordt gezien. De veelgehoorde uitspraak “Ik vond het boek beter dan de film” blijft hardnekkig rondzingen. Maar bestaat er zoiets als een onverfilmbaar boek? Filmmaker Stanley Kubrick stelde ooit: “If it can be written or thought, it can be filmed”. Toch blijken er in de praktijk flinke obstakels: complexe verhaallijnen, innerlijke monologen of omvangrijke werelden die lastig naar beeld te vertalen zijn. Filmmakers moeten keuzes maken, schrappen en aanpassen om de essentie van een verhaal te behouden. Hoe zorgen zij ervoor dat de magie van het boek overeind blijft, en welke creatieve oplossingen vinden ze om met de beperkingen van het medium om te gaan.
Week …
Boekverfilmingen
Al sinds de beginjaren van de cinema vormt het boek een rijke inspiratiebron voor filmmakers. Toch wordt steevast de vergelijking gemaakt tussen boek en film, waarbij de laatste vaak als mindere wordt gezien. De veelgehoorde uitspraak “Ik vond het boek beter dan de film” blijft hardnekkig rondzingen. Maar bestaat er zoiets als een onverfilmbaar boek? Filmmaker Stanley Kubrick stelde ooit: “If it can be written or thought, it can be filmed”. Toch blijken er in de praktijk flinke obstakels: complexe verhaallijnen, innerlijke monologen of omvangrijke werelden die lastig naar beeld te vertalen zijn. Filmmakers moeten keuzes maken, schrappen en aanpassen om de essentie van een verhaal te behouden. Hoe zorgen zij ervoor dat de magie van het boek overeind blijft, en welke creatieve oplossingen vinden ze om met de beperkingen van het medium om te gaan.
Week 2 - Van pageturner naar postmodern
Mysteries en thrillers als The Da Vinci Code doen het ook altijd goed in de boekenzaken, die lezen vaak al lekker weg als ware het een spannende film. Het is voor grote filmstudio’s vaak erg aantrekkelijk om dergelijke populaire boeken te verfilmen. Maar hoe verfilm je postmoderne literatuur? Je zou kunnen stellen dat een geslaagde boekverfilming de beste elementen en sfeer uit het boek haalt en daar de beste aspecten van film aan toevoegt.
Met o.a. de filmtitels: Trainspotting, Naked Lunch, Da Vinci Code.
De hele serie, met je Cinevillepas of een losse avond. De hele cursus [4 avonden] kost € 70,- maar je kunt ook per avond een ticket kopen voor € 19,50. Heb je een Cinevillepas, dan betaal je een toeslag van € 9,00 voor een mooie avond.
Aanvang 19.30 uur. Circa 135 min incl. korte pauze.
De tickets zijn niet persoonsgebonden. Heb je de hele serie gekocht maar mocht je een keer niet kunnen, dan kun je misschien iemand anders blij maken met een mooie avond.
Alle fimcursussen:
di 10 feb – Boekverfilming 1: Uitdagingen voor filmmakers
di 17 feb – Boekverfilming 2: Van pageturner naar postmodern
di 3 mrt – Boekverfilming 3: Vrije interpretaties
di 10 mrt – Boekverfilming 4: Remakes en korte verhalen
Over de docent: Rudi de Boer
Filmwetenschapper Rudi de Boer heeft altijd al een grote interesse gehad in alles wat met film te maken heeft. Tijdens zijn studie theater-, film- en televisiewetenschappen begon hij zijn zoektocht naar de geschiedenis van film. In deze periode leerde hij verschillende filmculturen kennen en ontwikkelde hij een fascinatie voor suspense-meester Alfred Hitchcock. Rudi is werkzaam bij diverse filmhuizen en scholen verspreid over het hele land. Ook verzorgt hij nagesprekken met filmmakers en acteurs tijdens het Nederlands Filmfestival en Internationaal Film Festival Rotterdam.
Wanneer
- Dinsdag 17 februari 2026 om 19.30 uur