Filmcursus: Boekverfilming 4

Boekverfilmingen 

Al sinds de beginjaren van de cinema vormt het boek een rijke inspiratiebron voor filmmakers. Toch wordt steevast de vergelijking gemaakt tussen boek en film, waarbij de laatste vaak als mindere wordt gezien. De veelgehoorde uitspraak “Ik vond het boek beter dan de film” blijft hardnekkig rondzingen. Maar bestaat er zoiets als een onverfilmbaar boek? Filmmaker Stanley Kubrick stelde ooit: “If it can be written or thought, it can be filmed”. Toch blijken er in de praktijk flinke obstakels: complexe verhaallijnen, innerlijke monologen of omvangrijke werelden die lastig naar beeld te vertalen zijn. Filmmakers moeten keuzes maken, schrappen en aanpassen om de essentie van een verhaal te behouden. Hoe zorgen zij ervoor dat de magie van het boek overeind blijft, en welke creatieve oplossingen vinden ze om met de beperkingen van het medium om te gaan.

Week …

Boekverfilmingen 

Al sinds de beginjaren van de cinema vormt het boek een rijke inspiratiebron voor filmmakers. Toch wordt steevast de vergelijking gemaakt tussen boek en film, waarbij de laatste vaak als mindere wordt gezien. De veelgehoorde uitspraak “Ik vond het boek beter dan de film” blijft hardnekkig rondzingen. Maar bestaat er zoiets als een onverfilmbaar boek? Filmmaker Stanley Kubrick stelde ooit: “If it can be written or thought, it can be filmed”. Toch blijken er in de praktijk flinke obstakels: complexe verhaallijnen, innerlijke monologen of omvangrijke werelden die lastig naar beeld te vertalen zijn. Filmmakers moeten keuzes maken, schrappen en aanpassen om de essentie van een verhaal te behouden. Hoe zorgen zij ervoor dat de magie van het boek overeind blijft, en welke creatieve oplossingen vinden ze om met de beperkingen van het medium om te gaan.

Week 4 - Remakes en korte verhalen

Boekverfilmingen kunnen eigenlijk op zichzelf al gezien worden als een remake. Maar wat als een boek meerdere malen wordt verfilmd? Een remake van een remake. Sommige boeken zijn al meerdere malen verfilmd, met wisselend succes. Hoe ziet bijvoorbeeld een Italiaanse film eruit, wanneer die gebaseerd is op een Nederlands boek? Herman Koch kan hierover meepraten. En waarom zijn korte verhalen zo geliefd?

Met o.a. de filmtitels: Spoorloos, Sound of Music, The Fly. 

De hele serie, met je Cinevillepas of een losse avond. De hele cursus [4 avonden] kost € 70,- maar je kunt ook per avond een ticket kopen voor € 19,50. Heb je een Cinevillepas, dan betaal je een toeslag van € 9,00 voor een mooie avond.

Bestel hier de hele cursus.

Aanvang 19.30 uur. Circa 135 min incl. korte pauze.

De tickets zijn niet persoonsgebonden. Heb je de hele serie gekocht maar mocht je een keer niet kunnen, dan kun je misschien iemand anders blij maken met een mooie avond.

Alle fimcursussen:

di 10 feb – Boekverfilming 1: Uitdagingen voor filmmakers
di 17 feb – Boekverfilming 2: Van pageturner naar postmodern
di 3 mrt – Boekverfilming 3: Vrije interpretaties
di 10 mrt – Boekverfilming 4: Remakes en korte verhalen 

Over de docent: Rudi de Boer

Filmwetenschapper Rudi de Boer heeft altijd al een grote interesse gehad in alles wat met film te maken heeft. Tijdens zijn studie theater-, film- en televisiewetenschappen begon hij zijn zoektocht naar de geschiedenis van film. In deze periode leerde hij verschillende filmculturen kennen en ontwikkelde hij een fascinatie voor suspense-meester Alfred Hitchcock. Rudi is werkzaam bij diverse filmhuizen en scholen verspreid over het hele land. Ook verzorgt hij nagesprekken met filmmakers en acteurs tijdens het Nederlands Filmfestival en Internationaal Film Festival Rotterdam.

Wanneer

  • Dinsdag 10 maart 2026 om 19.30 uur

Locatie