Filmcursus: Boekverfilming 1

Boekverfilmingen 

Al sinds de beginjaren van de cinema vormt het boek een rijke inspiratiebron voor filmmakers. Toch wordt steevast de vergelijking gemaakt tussen boek en film, waarbij de laatste vaak als mindere wordt gezien. De veelgehoorde uitspraak “Ik vond het boek beter dan de film” blijft hardnekkig rondzingen. Maar bestaat er zoiets als een onverfilmbaar boek? Filmmaker Stanley Kubrick stelde ooit: “If it can be written or thought, it can be filmed”. Toch blijken er in de praktijk flinke obstakels: complexe verhaallijnen, innerlijke monologen of omvangrijke werelden die lastig naar beeld te vertalen zijn. Filmmakers moeten keuzes maken, schrappen en aanpassen om de essentie van een verhaal te behouden. Hoe zorgen zij ervoor dat de magie van het boek overeind blijft, en welke creatieve oplossingen vinden ze om met de beperkingen van het medium om te gaan?

Week 1 - Uitdagingen voor filmmakers…

Boekverfilmingen 

Al sinds de beginjaren van de cinema vormt het boek een rijke inspiratiebron voor filmmakers. Toch wordt steevast de vergelijking gemaakt tussen boek en film, waarbij de laatste vaak als mindere wordt gezien. De veelgehoorde uitspraak “Ik vond het boek beter dan de film” blijft hardnekkig rondzingen. Maar bestaat er zoiets als een onverfilmbaar boek? Filmmaker Stanley Kubrick stelde ooit: “If it can be written or thought, it can be filmed”. Toch blijken er in de praktijk flinke obstakels: complexe verhaallijnen, innerlijke monologen of omvangrijke werelden die lastig naar beeld te vertalen zijn. Filmmakers moeten keuzes maken, schrappen en aanpassen om de essentie van een verhaal te behouden. Hoe zorgen zij ervoor dat de magie van het boek overeind blijft, en welke creatieve oplossingen vinden ze om met de beperkingen van het medium om te gaan?

Week 1 - Uitdagingen voor filmmakers

Kan een boek werkelijk onverfilmbaar zijn? Daarover kan gediscussieerd worden. Filmmaker Stanley Kubrick zei ooit “If it can be written or thought, it can be filmed”. Toch kunnen er verschillende obstakels zijn bij het verfilmen van bepaalde boeken. Denk bijvoorbeeld aan het klassieke werk Paradise Lost van John Milton, dat al een paar keer verfilmd is met weinig succes. Het probleem zit hem in het belangrijke verschil tussen hoe wij een boek lezen en hoe wij een film kijken.

Met o.a. de filmtitels: One Flew over the Cuckoo’s Nest, Harry Potter, Bridges of Madison County. 

De hele serie, met je Cinevillepas of een losse avond. De hele cursus [4 avonden] kost € 70,- maar je kunt ook per avond een ticket kopen voor € 19,50. Heb je een Cinevillepas, dan betaal je een toeslag van € 9,00 voor een mooie avond.

Bestel hier de hele cursus.

Aanvang 19.30 uur. Circa 135 min incl. korte pauze.

De tickets zijn niet persoonsgebonden. Heb je de hele serie gekocht maar mocht je een keer niet kunnen, dan kun je misschien iemand anders blij maken met een mooie avond.

Alle fimcursussen:

di 10 feb – Boekverfilming 1: Uitdagingen voor filmmakers
di 17 feb – Boekverfilming 2: Van pageturner naar postmodern
di 3 mrt – Boekverfilming 3: Vrije interpretaties
di 10 mrt – Boekverfilming 4: Remakes en korte verhalen 

Over de docent: Rudi de Boer

Filmwetenschapper Rudi de Boer heeft altijd al een grote interesse gehad in alles wat met film te maken heeft. Tijdens zijn studie theater-, film- en televisiewetenschappen begon hij zijn zoektocht naar de geschiedenis van film. In deze periode leerde hij verschillende filmculturen kennen en ontwikkelde hij een fascinatie voor suspense-meester Alfred Hitchcock. Rudi is werkzaam bij diverse filmhuizen en scholen verspreid over het hele land. Ook verzorgt hij nagesprekken met filmmakers en acteurs tijdens het Nederlands Filmfestival en Internationaal Film Festival Rotterdam.

Wanneer

  • Dinsdag 10 februari 2026 om 19.30 uur

Locatie