De kwestie Sjostakovitsj

Dimitri Sjostakovitsj, de wereldberoemde Russische componist, leeft in voortdurende angst. Moet hij de wensen van Stalin inwilligen óf verslag doen van zijn schrikbewind en tirannie? Laat hij zich gebruiken door de dictator óf is hij juist de dissident die aan de kant van het volk staat? 

Het dilemma van Sjostakovitsj, die leefde en werkte tijdens het Stalinistische bewind, is Faustiaans te noemen: hoe verhoudt zijn artistieke integriteit zich tot de dictatoriale machthebber?  
De vergelijking van Stalin met Poetin ligt voor de hand. In deze tijd zou Sjostakovitsj waarschijnlijk gecanceld worden, zoals gebeurd is met de Russische dirigent Valery Gergiev. Maar is dat terecht? Oordelen we niet te snel? Te heftig? Vanuit onze luxepositie van vrijheid en democratie? 

De kwestie Sjostakovitsj  gaat over de menselijk…

Dimitri Sjostakovitsj, de wereldberoemde Russische componist, leeft in voortdurende angst. Moet hij de wensen van Stalin inwilligen óf verslag doen van zijn schrikbewind en tirannie? Laat hij zich gebruiken door de dictator óf is hij juist de dissident die aan de kant van het volk staat? 

Het dilemma van Sjostakovitsj, die leefde en werkte tijdens het Stalinistische bewind, is Faustiaans te noemen: hoe verhoudt zijn artistieke integriteit zich tot de dictatoriale machthebber?  
De vergelijking van Stalin met Poetin ligt voor de hand. In deze tijd zou Sjostakovitsj waarschijnlijk gecanceld worden, zoals gebeurd is met de Russische dirigent Valery Gergiev. Maar is dat terecht? Oordelen we niet te snel? Te heftig? Vanuit onze luxepositie van vrijheid en democratie? 

De kwestie Sjostakovitsj  gaat over de menselijke stem, in de spagaat van ambitie en integriteit versus onderdrukking en opportunisme. Maar uiteindelijk ook over ons, het publiek en onze wens aan de goede kant van de geschiedenis te staan.

Over BEER muziektheater
BEER muziektheater maakt betrokken theater voor jong en oud en waarin humor nooit ontbreekt. Zij maakten eerder De nazi en de kapper waarover de pers schreef:

De pers over De nazi en de kapper
‘De twee acteurs zijn een genot om naar te kijken, zij maken scene voor scene dat je mee wilt gaan met dit wrede, van lijden doortrokken en af en toe groteske verhaal, waarin (auteur) Hilsenrath geen duidelijke grens trekt tussen slachtoffer en dader.’ - Volkskrant ★★★★ 

‘Groothof (…) is mooi dreigend in zijn fanatisme en raakt gaandeweg verwarder, verstrikt in zijn eigen leugens. Van ‘t Hof krijgt met zeven rollen -waaronder bungelend lijk- de kans om meer registers open te trekken doet dat met het hem typerende tragikomische talent. Schitterend spel dus en een verhaal dat hoe dan ook tot nadenken stemt.’ - Het Parool ★★★★

‘Een scherpe satire is het resultaat. In een reeks compacte scenes, strak gemonteerd door regisseur Aike Dirkzwager, volgen we de absurde levensloop van de nazi die tot oorlogsmisdadiger uitgroeit. - NRC ★★★★

Wanneer

  • Zondag 17 maart 2024 om 14.30 uur

Locatie