Filmlezing: Streamingsdiensten: een vloek of een zegen voor de filmindustrie?

In de jaren ’50 zag de filmindustrie de komst van de televisie met wantrouwen tegemoet. Maar al snel kwam men tot de conclusie dat deze twee werelden prima naast elkaar konden bestaan.

Toen videotheken in de jaren ‘80 als paddenstoelen uit de grond kwamen zagen de filmstudio’s er wederom een concurrent bij komen, maar ook: een extra inkomstenbron. De term ‘straight to video’ (nooit in de bioscoop gedraaid) associëren we misschien met inferieure titels, maar het was voor kleinere filmmakers ook een kans om een groter publiek te bereiken. En ook films die geflopt waren in de bioscoop kregen in de videotheek een tweede kans.

Fast forward naar vandaag: wat beteke…

In de jaren ’50 zag de filmindustrie de komst van de televisie met wantrouwen tegemoet. Maar al snel kwam men tot de conclusie dat deze twee werelden prima naast elkaar konden bestaan.

Toen videotheken in de jaren ‘80 als paddenstoelen uit de grond kwamen zagen de filmstudio’s er wederom een concurrent bij komen, maar ook: een extra inkomstenbron. De term ‘straight to video’ (nooit in de bioscoop gedraaid) associëren we misschien met inferieure titels, maar het was voor kleinere filmmakers ook een kans om een groter publiek te bereiken. En ook films die geflopt waren in de bioscoop kregen in de videotheek een tweede kans.

Fast forward naar vandaag: wat betekent de komst van streamingsdiensten als Netflix (ooit begonnen als online postorder-videotheek), HBO Max, Prime en Videoland voor filmmakers? Old school romantici als Steven Spielberg en Martin Scorsese waren aanvankelijk sceptisch en vonden dat Netflixfilms eigenlijk niet mee mochten dingen naar de Oscars - want dat was toch echt bedoeld voor Echte Cinema. Maar er is in een paar jaar tijd veel veranderd, mede door de hoge kwaliteit van veel streamingproducties. De Golden Age of Television heeft er bovendien voor gezorgd dat grote namen niet langer hun neus ophalen voor televisieproducties.

Tegenwoordig sluiten deze regisseurs en vele andere grote namen regelmatig lucratieve deals met deze diensten. Want hier zit op dit moment echt het grote geld en Netflix zou zelfs meer artistieke vrijheid garanderen dan Hollywood. Biedt dat nieuwe kansen? Meer weten?

In deze lezing duiken we met filmwetenschapper Rudi de Boer in de wereld van streamingsdiensten, aan de hand van verschillende fragmenten en achtergrondverhalen.

Over Rudi de Boer
Filmwetenschapper Rudi de Boer heeft altijd al een grote interesse gehad in alles wat met film te maken heeft. Tijdens zijn studie theater-, film- en televisiewetenschappen begon hij zijn zoektocht naar de geschiedenis van film. In deze periode leerde hij verschillende filmculturen kennen en ontwikkelde hij een fascinatie voor suspense-meester Alfred Hitchcock. Rudi is werkzaam bij diverse filmhuizen en scholen verspreid over het hele land. Ook verzorgt hij nagesprekken met filmmakers en acteurs tijdens het Nederlands Filmfestival en Internationaal Film Festival Rotterdam.

Wanneer

  • Dinsdag 31 januari 2023 om 19.30 uur

Locatie