
Happy in Holland
Voor Chinees-Indisch restaurant Hong Kong is het doek gevallen. Het tijdperk is over. Weg is het eerste Hollandse uiteten, de eerste afhaal. Nooit meer babi pangang of tjap tjoy op zondagavond. Maar wat is er gebeurd met de eeuwig glimlachende, zwijgende vrouw die je witte bakjes meegaf vanachter de toonbank? En met haar lieve dochtertje, dat altijd kroepoek stond in te pakken?
In Happy in Holland doorbreekt de volwassen dochter Happy het stilzwijgen. Wie is haar moeder eigenlijk? Wat wilde ze van het leven? Wie zou haar ideale dochter zijn geweest? Wat volgt is een aaneenschakeling van luchtige botsingen tussen moeder en dochter, waarin we alles te horen krijgen, maar het meeste onuitgesproken blijft.
Restaurantkinderen
Regisseur Char Li Chung en …
Voor Chinees-Indisch restaurant Hong Kong is het doek gevallen. Het tijdperk is over. Weg is het eerste Hollandse uiteten, de eerste afhaal. Nooit meer babi pangang of tjap tjoy op zondagavond. Maar wat is er gebeurd met de eeuwig glimlachende, zwijgende vrouw die je witte bakjes meegaf vanachter de toonbank? En met haar lieve dochtertje, dat altijd kroepoek stond in te pakken?
In Happy in Holland doorbreekt de volwassen dochter Happy het stilzwijgen. Wie is haar moeder eigenlijk? Wat wilde ze van het leven? Wie zou haar ideale dochter zijn geweest? Wat volgt is een aaneenschakeling van luchtige botsingen tussen moeder en dochter, waarin we alles te horen krijgen, maar het meeste onuitgesproken blijft.
Restaurantkinderen
Regisseur Char Li Chung en de schrijvers zijn restaurantkinderen van het eerste uur. Op de brokstukken van het Chinees-Indische restaurant gaan ze samen op zoek naar de wortels van hun bestaan. Hoe koester je het verleden, als je er eigenlijk alleen maar heel hard van wil wegrennen? Een liefdevol vaarwel, zoals alleen zij dat kunnen.
Nabespreking
De nabespreking bij Happy in Holland is helaas komen te vervallen.
Lovende pers
“De binnen- en de buitenwereld van dit culinaire fenomeen komen in de toneeltekst van het schrijversduo Sun Li en Tjyying Liu buitengewoon slim samen.” – de Volkskrant ★★★★★
“Ontroerend inkijkje in de achterkant van het Chinees-Indisch restaurant.” - Theaterkrant
"Een prachtige en emotionele voorstelling die een eerbetoon is aan een moeder-dochterrelatie, de Chinese cultuur en de geschiedenis van de Chinees-Indische restaurants in Nederland. " - De Cultuurvlogger
"Het is alsof je een kijkje neemt in je eigen verleden dat je nog nooit met iemand gedeeld hebt." - Hui-Hui Pan voorPan Asian Collective
"Moeder en dochter Happy worden gespeeld door Mei Ling Wan-Im (intrigerend en ingetogen) en Charlotte Ha (fris, toegankelijk, meeslepend)."- de Volkskrant ★★★★★
"De lunchvoorstelling Happy in Holland vertrekt vanuit dat vastgebakken beeld, die karikatuur, en neemt er de regie over terug." - Parool
“De regie van Char Li Chung is doordacht en effectief.” - de Volkskrant ★★★★★
“Het zijn twee lijnen die voor de personages onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn [….] zowel voor opgroeiende tieners als voor zorgzame maar stilzwijgende, strenge moeders. Daarin zit een mooie tragiek vervat, die voortdurend tussen de twee personages blijft hangen.” – Theaterkrant
"Het zijn dat soort scènes die onderschrijven hoe belangrijk het is niet alleen om een verhaal te hebben, maar vooral ook om dat verhaal zelf te mogen vertellen." - Parool
“Na afloop kregen we een mandarijntje mee. Die brengen geluk. Happy in Holland ook.” – de Volkskrant ★★★★★